Thursday, January 12, 2012

L'ús de l'ordinadors a les escoles

L'autor Charles Crook planteja quatre models d'ús dels ordinadors en un entorn educatiu, és a dir, classifica les maneres com l'ordinador ens pot ensenyar o ens pot ajudar a aprendre. Aquests són els 4 models:

• La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

L’ordinador ens pot servir com a tutor, ja que ens pot guiar en el nostre aprenentatge. De la mateixa manera que el programa Word ens pot corregir un text, encara que no sigui molt precís; també ens indica en el programa dels exercicis de química si ens em equivocat en l’opció resposta o no. Cal dir que, qualsevol programa ofereix un tutorial d’ajuda per conèixer a fons el seu funcionament. Un programa semblant seria edu365 i també jclic

• La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Crec que de la mateixa manera que nosaltres enviem un missatge al cos el qual actua al rebre un estímul perquè no podem enviar un missatge a l’ordinador què pugui actuar com nosaltres li diguem.

Podria exemplificar-ho amb l’exercici de la tortuga on nosaltres escrivíem una distància i un angle i la tortuga recorria la distància que nosaltres havíem escrit i en la direcció la qual havíem adjuntat. També m’agradaria subratllar el programa de Crayon Physics en el qual construíem una solució.
 Aquí l'alumne és qui ensenya donant instruccions a l'ordinador, com ara un exemple scratch.

• La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Queda clar que existeixen programes on podem veure tot tipus de material de laboratori en els quals podem relacionar entre ells, però sempre d’una forma molt superficial, ja que no ens ofereix cap risc al relacionar diverses substàncies i no donem importància a les pràctiques, però a la vegada no podem causar cap tipus de dany i poder experimentar amb tot tipus de material.

Personalment, podria servir com a complement, però mai com eina única d’aprenentatge ja que espero que cap metge utilitzi programes de salut amb pacients com a suport a l’hora de diagnosticar als pacients. Trobo que la realitat és massa complexa per poder-la viure a través d’un ordinador.
Aquí és més limitat. Un gran exemple és la Doctora Xinxenta.

• La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Suposo que aquesta metàfora és la més encertada de totes perquè l’ordinador funciona com un munt d’eines que ens serveixen per oferir informació o relacionar-la. Podem dir, doncs, que el fet de que l’ordinador ens ofereixi un munt d’eines per gestionar informació ens trobem lligats a una eina d’aprenentatge.
Un gran exemple és Tux Paint.


Per més informació  podeu anar al següent  enllaç sobre la conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador del blog de G.Tic 




J.Click

És un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, mots encreuats...
Les activitats no s'acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes. Un projecte està format per un conjunt d'activitats i una o més seqüències, que indiquen l'ordre en què s'han de mostrar.

En aquest programa hi trobem un ampli ventall d'activitats:
  • Activitats d'associació simple
  • Activitats d'associació complexa
  • Jocs de memòria
  • Activitats d'exploració
  • Activitats d'identificació 
  • Pantalles d'informació
  • Puzzles dobles
  • Puzzles d'intercanvi
  • Puzzles de forat
  • Activitats de completar text
  • Activitats d'omplir forats
  • Activitats d'identificació d'elements
  • Activitats d'ordenar elements
  • Activitats de resposta escrita
  • Mots encreuats



No comments:

Post a Comment